November er en strålende måned for læreres prikkmåling av klassemiljø! I og med at klassedynamikkene er forskjellige med deg som lærer, sier jeg lærer og ikke kontaktlærer, for det er vel VEL så interessant å finne ut hvordan elevene trives hos en faglærer som et generelt inntrykk fra kontaktlærer? En slik prikkmåling er det jeg setter fokus på denne uken.
Mens sosiogrammer og lignende undersøkelser ofte fokuserer på hvem hver elev henger med, ønsker å henge med osv., er det jeg ønsker å avdekke av en litt annen karakter. Jeg kommer med en rekke forslag for andre forhold å være interessert i. Poenget er å peke på ulike sider ved deres elevliv og slike fokusområder kan gi vel så nyttig informasjon i en prikkmåling.
Deretter melder jo spørsmålet HVORDAN seg, altså på hvilken måte prikkmålingen bør skje. Jeg skal ikke komme med et hav av forslag, men heller oppfordre til at det tas utgangspunkt i en tenkt elev som har alle tenkelige negative opplevelser med skolen og klassemiljøet. Hvordan skal den tenkte eleven våge gi deg informasjonen du ønsker? Ansikt-til-ansikt? Neppe.
Jeg har en spørreundersøkelse til elevene – I vår klasse, som du kan ta en titt på om du vil. Her ser du hvilke områder jeg nevner i episoden. Undersøkelsen er redigerbar og kan brukes akkurat som du ønsker. Tenk, du sparer deg i hvert fall litt tid. Bare husk på at du må opprette et regneark for svarene, se fanen «Svar».
…og her er den skikkelig effektive (og korte) episoden:
(klikk på bildet)