92 21 39 96 tine@hoffutvikling.no

I denne podkastepisoden deler jeg konkrete strategier for å skape et godt klassemiljø gjennom året. Det kan høres enkelt ut, men krever en systematisk tilnærming. Her er de viktigste punktene:

  • Oppstartsfase – de tre første dagene:

    • De første skoledagene er kritiske for å sette tonen, både (i) å gjøre klar for og (ii) begynne bygge fellesskapet. 
    • Å sette det sosiale i forsetet på samme måte som en rask kartlegging, er det mye å vinne på.
  • Forebyggende fase – fra første hele skoleuke til høstferien:

    • Det er her klassens grunnmur lages – der forutsetningene legges tilrette for klasseromskulturen gjennom undervisningsoppleggene.
    • Skap tryggheten, f.eks. gjennom å ikke forvente mer enn du (lærer) selv har sørget for. Her nevner jeg presentasjoner, at jeg starter med gruppepresentasjoner fra starten av og at det er enkle teknikker som kan sørge for gode rutiner for medelevers fokus og respons.
    • Med høstferiens slutt er også den forebyggende fasen over.
  • Oppfølgingsfase:

    • Etter høstferien handler det om å følge opp og opprettholde klassemiljøet. Første dag etter ferien, er det imidlertid lurt å «stramme» grepet litt for å minne om rammene, slik at en kjapt kommer tilbake til klassens fellesskap.
    • Å følge opp den sosiale utviklingen i klassen, anbefales bruk av prikkmålinger og så agere ut fra funnene som gjøres. Slike prikkmålinger kan settes så ofte en vil, men jeg oppgir frekvensen jeg har benyttet (når miljøet virker greit).
  • Justeringsfase:

    • Når utfordringer oppstår, enten i hele miljøet eller for enkelte, trengs reaktive strategier.
    • Her må vi jobbe aktivt for å justere det sosiale miljøet tilbake på rett spor, som krever andre teknikker enn de proaktive, slik vi benytter i forebyggingsfasen. Jo bedre en kjenner justeringene fra oppstartfasen, desto enklere vil justering av sosiale hierarkier – denne fasen, være for lærer. 
  • Undervisning som et undervurdert verktøy:

    • Poenget er ikke at noe helt nytt og utenfor en lærers virke, skal inn i skolen. Heller at uten å ta utgangspunkt i undervisningsteknikker til å bygge grunnmuren, følge opp klassemiljøet og justere ved behov, desto mer arbeid blir det reaktivt (hvor vi lett blir hengende bakpå).
    • Med nyttige undervisningsteknikker og bevisst bruk av dem – også sosialt, blir klassemiljøet enklere å (små)justere og opprettholde gjennom hele skoleåret.

Lytt til episoden for flere konkrete tips og triks i ukens episode:

 

God uke 👍

 

Tine

#antimobbeentusiasten