Høsten er godt i gang, og måneden vi nå er i – november, er en glimrende måned for å skaffe seg oversikt over elevenes sosiale situasjon. Også FAU har en rolle i den forbindelse. Til forskjell fra ved høstferien, hvor det er bygging av miljøer som står i sentrum, dreier det seg nå om å fange opp klasse- og skolemiljøet og så ta grep om det trengs. I ukens episode ser vi på grep, verktøy og strategier som både er enkle, smarte og har potensialet for å gjøre en stor forskjell for barna. Kort oppsummert:
Klart, FAU bør ta en aktiv rolle også når det gjelder å sikre et trygt og inkluderende skolemiljø. Der FAU er på ballen og tar tak tidlig, kan innsatsen forsterke skolens endringsarbeid og dermed bidra til et kjappere skifte fra utrygt til trygt skolemiljø for elevene. Det gjør jo FAU til en viktig bidragsyter på det foreldre ER eksperter på, nemlig å skape trygge rammer for barna/ elevene!
Hva kan FAU gjøre? Her er noen ideer å spinne videre på:
Spørreundersøkelser blant foreldrene: Å fange opp det foreldrene er opptatt av, kan gi dere en indikasjon på hvor FAUs fokus bør være. Her har jeg tidligere foreslått å sende ut en spørreundersøkelse, som så benyttes til å lage en informasjonsbank. Den kan fint brukes her også. Hva ER foreldrene ved deres skole opptatt av? Jeg legger ved linken til undersøkelsen, som både kan redigeres eller sendes ut som den er.
Psssst! Du vil bli bedt om å kopiere undersøkelsen. Når det er gjort, kan du gjøre hva du vil med den. Hvis du velger å bruke den, pass på at du klikker på fanen «Svar» og så «Opprett regneark», slik at du faktisk mottar foreldrenes svar 👍
Informasjon fra ansatte: FAU kan også få verdifull innsikt fra personer som daglig er tett på elevene, som bibliotekarer og rengjøringspersonale. Disse fanger nemlig opp mønstre og signaler på utrygghet blant elever som ikke alle andre oppdager.
Informasjon fra rektor: Elevundersøkelsen gir jo klare svar på elevers opplevelse av skolemiljøet, og rektor kan gi dere antallet pågående mobbesaker ved skolen – helt uten å bryte personvernet.
Og så, ikke glem…
Vurdering
Så må det gjøres en oppsummering: Hvordan står det til med skolemiljøet på skolen? Bør FAU ta i et tak? Hvis svaret er ja, er neste spørsmål ofte HVA en skal finne på. Her er noen ideer å spinne videre på:
- Rumperacere, ski eller akebrett
- Musikkonkurranser og forteller-/forfatterkvelder
- Orienteringsløp: Gymlærerne har sikkert noen orienteringsposter dere kan låne og så kan dere lage en morsom oppgaveløype som engasjerer både store og små.
Langsiktig og systematisk arbeid for langvarige utfordringer: Husk, er det snakk om et skolemiljø som har vært utfordrende over tid, holder det ikke alltid med noen engangstiltak. I slike tilfeller er det viktig å jobbe systematisk, med jevnlige aktiviteter.
Poenget i dag har vært å få frem at FAU kan skaffe seg oversikt over situasjonen med relativt enkle grep. Hvilke aktiviteter som velges er ikke like viktig som AT det faktisk inviteres til aktiviteter. Elevene trenger at FAU våger være på ballen, følge med og ta tak når det trengs!
Episoden kan du høre ved å klikke på bildet:
God prikkmåling 👍