En av de største utfordringene vi står overfor i arbeidet med å bekjempe mobbing er alle mekanismene som får lov til å operere bak lukkede dører, men også hvordan det påvirker familier over hele landet og blir virkeligheten bak deres lukkede dører. For det er alvorlig. Vi ser hvordan familier blir stående alene når barn går gjennom utrolig tøffe perioder, og hvordan hele familier blir preget – ofte langt utover det som er sunt. Dette er temaet i ukens episode.
Vi vet alle at mobbing har enorme konsekvenser, ikke bare for den som blir utsatt, men også for foreldre, søsken og hele familier. Så hvorfor står så mange fortsatt alene i kampen når barna deres går gjennom noe av det tøffeste de kan oppleve? I episoden snakker jeg om den bekymringen jeg har for hvordan disse sakene ofte får lov til å foregå bak lukkede dører, langt unna det innsynet som kreves for å virkelig gjøre en forskjell.
Vi vet hvordan mangelen på støtte og treffsikkerhet fra offentlige instanser bidrar til at mobbesaker får utvikle seg – og til og med feste seg. Disse utfordringene skaper usikkerhet, frustrasjon og setter dype spor i familier som ofte kjemper en kamp de ikke burde måtte kjempe alene.
Uten kompetanse i teknikker og repertoar av tiltak, ser vi samtidig hvordan mange offentlige instanser ofte går i forsvar i møte med privatpersoners behov, og hvordan det igjen hindrer åpenhet og samarbeid. De som sier ifra, står i risiko for å bli møtt med motstand. De som trenger støtte, risikerer å bli stående alene. Hva må endres for at vi kan komme bort fra dette?
Er det ikke på tide å åpne dørene og anerkjenne realitetene?
Er det ikke på tide å snakke mer om dette? La oss begynne med å bryte stillheten, åpne dørene og sørge for at mobbesaker ikke får skjule seg bak systemets lukkede dører.
Her er ukens episode 🎧
Etter at du har lyttet, del gjerne dine tanker med meg i sosiale medier – på Instagram eller Facebook.
Klart, vi kan snakke om det 👍
Forrige ukes episode: Barneperspektivet – Hva skjer og hva kan vi gjøre?
Neste uke: Tid for skoleårets første prikkmåling – Hvordan har elevene det egentlig i skolen nå?